:
studiolabHeaderImage
personalHeaderImage:
rightTopImage

OnnoS COLOUR Pics

plaatje1:

Pict 1 Definitie
Hier kan je de drie dimensies van kleur ervaren zoals je die kan laten zien op een beeldscherm. Boven een reeks tinten (chromatisch) vergelijkbaar met die in een regenboog. In het midden zie je een grijsreeks tussen wit en zwart (achromatische) met afnemende helderheid. En onder zie je een verzadigingsreeks, de helderheid is hierbij constant terwijl de verzadiging toeneemt.

plaatje2:

Pict 2 Oplichtkleur
Hoe komt een oplichtkleur tot stand? Als er licht is dat deels gereflecteerd, deels geabsorbeerd wordt door een oppervlak, vaak een pigment in de praktijk, en een waarnemer die gevoelig is voor dat licht.

plaatje3:

Pict 3 Stralingskleur
Licht dat doorgelaten is door filters of dat afkomstig is van gekleurde lichtbronnen kan, al dan niet gereflecteerd door een oppervlak, ervaren worden door een waarnemer die gevoelig is voor dat licht.

plaatje4:

Pict 4 Simultaan contrast achromatisch
Alle letters van een logo zijn even grijs. Geplaatst tegen een achtergrond dat een dégradé vertoont (een verloop heeft) verschijnt het logo lichter tegen een donker deel van die achtergrond en donker tegen een lichter deel.

plaatje5:

Pict 5 Simultaan contrast chromatisch
Twee kleine kleurvlakjes zijn in het midden van twee anders gekleurde achtergronden geplaatst. De drie dimensies van deze kleine kleurvlakjes zijn zodanig gemanipuleerd dat zij als identiek ervaren worden. Het verschil tussen die vlakjes kan je zien aan de kopieën ervan die onderin de achtergronden geplaatst zijn, maar kruislings zijn verwisseld.

Beide voorbeelden van simultaan contrast geven een indringende demonstratie van het context effect in het visuele domein. Het belang kan aan de relatieve grootte ervan worden afgemeten. Op grond van om. onderzoek naar tactiel / haptische vorm - ervaringen (Kappers & van Doorn) is het nauwelijks gewaagd te veronderstellen dat context effecten in het domein van de andere zintuigen een vergelijkbare rol spelen. Simultaan contrast wordt ook wel beschreven als een voorgrond - achtergrond fenomeen. Het ontwerpen van een context voor ervaren kan geïnterpreteerd worden als het gebruik maken van de wisselwerking tussen voorgrond en achtergrond binnen de verschillende zintuig domeinen. Naast dit sensorisch domein maken we bovendien gebruik van het cognitieve domein: wat we weten en het motorische domein: wat we kunnen doen.

plaatje6:

Pict 6 Successief contrast
Als in het linker logo het kruisje in de rode U zo'n tien tot twintig seconden gefixeerd wordt en daarna de blik gefixeerd wordt op het kruisje in het rechterlogo zal de U weer de, complementaire, blauwe huisstijlkleur (cyaan) aannemen.

plaatje7:

Pict 7 Assimilatie achromatisch
Een regelmatig herhaald logo, deels in wit en deels in zwart is geplaatst tegen een grijze achtergrond. Het veld met het witte logo wordt ervaren als lichter dan het veld met het zwarte logo.

plaatje8:

Pict 8 Assimilatie chromatisch
Een afbeelding van een gedeeltelijk gevoegde bakstenen muur. Het gevoegde deel lijkt lichter en het ongevoegd stuk muur lijkt donkerder en ook de verzadiging verschilt.

plaatje9:

Pict 9 Spectrum
Vorming van een spectrum met behulp van een glasprisma.

plaatje10:

Pict 10 Additieve menging
Wanneer rood, groen en blauw licht, uit een prisma of een andere bron, gemengd worden zal dat een witte ervaring opleveren. Twee aan twee gemengd levert dat achtereenvolgens kleuren op die de kleurnamen geel, cyaan en magenta hebben. Omgekeerd gebruikt een drukker (printer, copieerapparaat) weer pigmenten met deze laatste kleuren om in dit subtractieve procédé de sensatie van rood, groen en blauw te kunnen geven. NB In 'onnoS COLOUR Shop' kan je met een RGB kleurenmixer spelen.

plaatje11:

Pict 11 Kleurencirkel
Een, tamelijk willekeurige, kleurencirkel 

munsellbody:
 

plaatje12:

Pict 12 Munsell
Boven de Munsell Color Solid, waarin de kleuren gerangschikt worden, in de uitsnede wordt duidelijk hoe dat gebeurt en eronder zie je de centrale verticale grijsreeks met één krans van ‘takken≠ met vlakjes van identieke helderheid (lightness) waarbij het verzadigingsverschil (chroma) tussen de verschillende tinten (hue) goed geïllustreerd is. Voor een enkele tint zie je een ‘volledige≠ verzadingsreeks in Pict 1 en een voorbeeld van een verticale uitsnede in Pict 13.

plaatje13:

Pict 13 Munsell
Hier is een blad uit de Munsell Color Atlas (Student version) weergegeven, zoals je ziet is het geen eenvoudige zaak om al die kleurverlopen correct op een beeldscherm over te brengen. NB In 'onnoS COLOUR Shop' kan je een Munsell Color Atlas inzien.

kplaatje4142:

Kaderfiguur 4.1 en 4.2
Hiernaast zie je boven het luminantieverloop in een fysische grijsreeks (4.1) en onder het helderheidsverloop in een perceptuele grijsreeks (4.2).

plaatje14a:

Pict 14.0 Land's opname en projectie van een stilleven.
Hier zie je (een nieuwe versie van) het op te nemen stilleven weergegeven.

plaatje14b:

Pict 14.1 Land's opname en projectie van een stilleven.
Hier zie je de dia die door een rood filter is opgenomen.

plaatje14c:

Pict 14.2 Land's opname en projectie van een stilleven.
Hier zie je de dia die door een groen filter is opgenomen.

plaatje14d:

Pict 14.3 Land's opname en projectie van een stilleven.
Hier zie je het effect als je de twee dias over elkaar heen projecteerd. De dia die door een rood filter is opgenomen wordt geprojecteerd door een rood filter. De dia die door een groen filter is opgenomen wordt zonder filter geprojecteerd.
NB In 'onnoS COLOUR Intro' kan je deze projectie-demonstratie zelf meemaken.

plaatje15:

Pict 15 Chromostereopsis
Bij simpele gekleurde lijnen kan je dit verschijnsel hier ervaren. Op het beeldscherm lijkt er echter sprake te zijn van een omkering of complementair effect: hier lijkt blauw vóór geel te liggen.

plaatje16:

Pict 16 Relatie tussen Vorm en Kleur
De twee gekleurde objecten met daartussen de reconstructies van de uitkomsten van het onderzoek. De blauwe vorm leek boller dan de gele.

contact

Onno van Nierop
Landbergstraat 15
2628CE Delft
room: 10-2A-19
phone: +31(0)15 27 83064

email: o.a.vannierop@io.tudelft.nl

Link to personal page:

Onno van Nierop

Links to related topics:

design
ID-Studiolab
our research

People who inspired me

Peter Struycken
Elsworth Kelly
Johannes Itten
Isaac Israëls
Henri Matisse

Last update: Saturday, December 10, 2011 at 8:24:13 PM